En branche for sig selv
Hvis man kigger i ordbogen for at finde ud af, hvad telemarketing betyder, får man nogenlunde dette svar: Telemarketing er en systematisk anvendelse af kommunikationsteknologi i varetagelsen af en virksomheds kunderelationer.
Før computere og internet blev udbredt, var telemarketing stort det samme som telefonsalg, og telemarketings medarbejdere hed ’telefonsælgere’.
Som så mange andre fænomener kommer telemarketing fra USA. Det var i 1970’erne, at telefonsalget begyndte at blive en udbredt måde at sælge sine produkter på. Det viste sig hurtigt at være en effektiv måde at markedsføre og sælge på, og siden har telemarketing bredt sig til snart sagt alle brancher og lande.
Telemarketing er nu om dage en hel branche for sig selv, som i løbet af de sidste 40 år har slået igennem og skabt vækst og arbejdspladser. I Danmark er vurderes det, at der er ca. 25.000 ansatte i forskellige telemarketingvirksomheder.
I telemarketing skelner man imellem in-bound og out-bound telemarketing. In-bound telemarketing betyder at kunderne selv henvender sig for at få service og support. Det vil typisk være et servicecenter / Call Center, som tager imod den slags opkald. Når det gælder out-bound telemarketing er det telemarketingmedarbejderen, der ringer op og mere eller mindre direkte prøver at sælge sit produkt eller sin ydelse. Det kan enten være i forbindelse med kundens arbejde eller privat – afhængig af det produkt de tilbyder.
Produktet i sig selv kan være mange ting. Det behøves ikke nødvendigvis at være materielt. Telemarketingsarbejdet kan bestå i at booke møder, indsamle penge til velgørenhed, eller sælge et helt konkret produkt, som f.eks. computertilbehør eller avis- og bladabonnementer. Hvis arbejdet primært går ud på at booke møder, vil stillingsbetegnelsen ofte være ’phoner’.
Der er mange fordele ved at bruge telemarketing, hvis man gør det rigtig. Noget af det mest centrale er at udvælge de mennesker/firmaer, som kan have en interesse og et behov for det produkt eller den service, man tilbyder. Det vil sige at ’kvalificere emnerne’.
Når man ringer op får man mulighed for at bearbejde modtageren og påvirke deres overvejelser omkring et køb . Opringningen giver også mulighed for at indkredse kundens behov ved at stille spørgsmål og forklare eventuelt komplicerede produktegenskaber. Og så giver det mulighed for at få feedback fra den potentielle kunde – hvad synes de om produktet? Hvad er deres indvendinger for og imod? Og hvilke udfordringer står de overfor på området?
Telemarketing er efterhånden blevet så populær en måde at indlede et salg på, at det somme tider er forbundet med en vis irritation hos virksomhederne at blive ringet op. Det er især større virksomhede , som bliver ’bestormet’ med henvendelser.
Det kan derfor være en udfordring at få taletid – og i det hele taget få mulighed for at levere sit budskab, når man ringer som telemarketingmedarbejder.
Der findes ingen egentlig uddannelse som telemarketingmedarbejder, men der er en række kurser og coachingforløb, som man kan gennemgå for at lære faget.
I telemarketingarbejde spiller personligheden en stor rolle. Det er vigtigt at have gå-på-mod og kunne holde motivationen oppe, selvom man bliver mødt med en række afvisninger. Og så er det afgørende både at have talegaverne i orden samtidig med at kunne lytte og have en god fornemmelse for personen i den anden ende af røret.
Hvis du planlægger at gå i gang med en større telemarketingkampagne, kan det være en god idé at alliere dig med et professionelt telemarketing firma, som kan give sparring eller udføre opgaven for dig.
KONTAKT
Ønsker du et tilbud og hvad du kan forvente af resultat, hører vi gerne fra dig
Integritet, interesse og menneskelige relationer er nøgleordene hos Partner Dialog. Vi tror på, at et successfuldt salg er mere end bare at lukke en ordre.
Hvis en kunde skal gøres interesseret i dit produkt, er det en forudsætning, at vi udviser viden og interesse for deres virkelighed.