Nogle mennesker vil krympe sig ved tanken om at skulle ringe fremmede mennesker op og prøve at sælge noget, booke et møde eller stille spørgsmål i forbindelse med analysearbejde.  For andre falder det naturligt. Men hvad skal der egentlig til for at have succes i faget? Der er ingen tvivl om at personligheden spiller en stor rolle, men hvad der virker afhænger af opgaven og personen i den anden ende af røret.

 

Hos Partner Dialog har vi forskellige ’typer’ mødebookere. Nogle har speciale og stor forretningsforståelse inden for f.eks. IT-løsninger, og ser de komplekse ting som en udfordring.  Andre er mere til analysearbejde, eller salg af konkrete ydelser.

Mangfoldigheden ser vi som et stort plus.

Det betaler sig at lytte

 

Fælles for alle dygtige mødebookere og telemarketingmedarbejdere er, at de er gode lyttere.

Det kan måske komme bag på nogen, at det i den grad kan betale sig at lytte efter, hvad personen, man ringer op har at sige.

Det er vigtigt for at kunne forstå vedkommendes situation og behov. Det kan ikke svare sig at presse et møde eller et produkt ned i halsen på nogen, da de det kan resultere i, at de enten aflyser mødet, eller sender produktet retur, og så har man i stedet en utilfreds kunde, som højst sandsynligt ikke vil være den bedste ambassadør for firmaet. og i alle tilfælde ikke anbefale det til andre.

Ved at lytte kan man finde ud af, om en evt. afvisning handler om, at det er et dårligt tidspunkt at ringe op. Måske vil man kunne man få en udbyttesrig samtale, hvis man aftaler, at man ringer på et andet tidspunkt.

Dernæst er det vigtigt at lytte til kundens argumenter. Det giver mødebookeren/ telemarketingmedarbejderen bedre mulighed for at imødegå argumenter for ikke at ville have et møde, købe et produkt eller deltage i en analyse.

Tro på det

 

En af de absolut bedste afsæt for at få mødet/salget/analysen i hus er, at man selv tror på det. Med andre ord skal du selv føle, at du har noget godt at tilbyde, når du ringer op. Det kan måske virke lidt underligt, men det handler om psykologi. Man kan måske sammenligne det lidt med en sanger, som giver koncert: Hvis han bare står og lirer en tekst af, vil det ikke virke særlig overbevisende.

Det handler om, at du selv kan se fidusen i det, du har at tilbyde.

Tålmodighed

 

En anden ting, man måske ikke lige regner med er, at det oftest kræver flere opkald til den samme virksomhed, at komme igennem med dit budskab. Dels kan beslutningstageren på området være svær at træffe, og dels kan dit produkt være noget de ’lige skal snakke om’, eller de har meget travlt med noget andet lige nu. I den situation kan det godt betale sig at væbne sig med tålmodighed. Dialogen, forståelsen for virksomhedens situation og respekten for deres arbejdsgange belønner sig i den sidste ende.



Vores Kontorer

Partner Dialog A/S
Nordre Fasanvej 108, 5 sal
2000 Frederiksberg
Danmark

T: +45 35 86 80 00
F: +45 35 86 80 01
E-mail: info@partnerdialog.dk

Kort om Partner Dialog

Partner dialog er en seriøs samarbejdspartner, ikke blot inden for effektive telemarketingløsninger, men også som partner i strategi og analyse.

Virksomheden blev etableret i 2002, og består i dag af ca. 10 erfarne og engagerede medarbejdere, der brænder for at skabe resultater.

Tilmeld Nyhedsbrev

Vær opdateret med nyhederne
– modtag dem direkte på mail